Resultaterne af Danmark Skifter

5 min
Resultaterne af Danmark Skifter

Knap 10.000 danskere meldte sig til Danmark Skifter og satte sig for at skifte til en bedre digital hverdag. Men hvad skete der mellem nytårsforsættene og Skiftedagen d. 20. marts? Nu har vi tallene. Det korte svar: I skiftede! To ud af tre skiftede browser. Over halvdelen skiftede søgemaskine og e-mail. Og langt størstedelen tænkte mere over den måde, teknologi former vores liv. Her er en oversigt over, hvad vi skabte sammen.

Kampagnen nåede langt

Op mod en million danskere har måske stødt på Danmark Skifter gennem aviser, radio og podcasts, og initiativet nåede ud over landets grænser med mediedækning i bl.a. Norden og Frankrig.

Over 100.000 mødte Danmark Skifter på sociale medier, hvor især de virale nytårsforsæt førte til diskussion af nye platforme. Nogle posts fik over 100.000 visninger, og der var rig diskussion og udveksling af tips og tricks.

Knap 10.000 tilmeldte sig og tog aktivt del. Op til og omkring Skiftedagen samledes I til flere end 20 arrangementer fra Thisted til Køge, hvor frivillige ildsjæle åbnede dørene og hjalp andre med at komme i gang med nye platforme og nye vaner.

I skiftede

Efter Skiftedagen sendte vi en survey, hvor næsten 1000 svarede og hjalp os med at forstå effekten af Danmark Skifter. Tak for det! Det vigtigste resultat fra surveyen er simpelt: I skiftede.

To ud af tre begyndte at bruge en ny browser. Over halvdelen bruger en ny søgemaskine og e-mail. Ikke så overraskende var det sværest dér, hvor en platforms værdi afhænger af, at ens netværk følger med, altså beskedtjenester og sociale medier. Den tech, vi deler med andre. Her var der markant færre, der skiftede.

Hvor mange procent, der skiftede, for hver tjenestekategori:

Men selvom de stadig ligger lavt på faktiske skift, så er der mange, der står på spring for at skifte beskedtjenester og sociale medier: 29 og 28 procent overvejer at skifte, men har endnu ikke gjort det. Måske venter de på, at alternativerne bliver bedre, eller at netværket følger med. Mønstret går igen bredt: For kalender, navigation og office-pakke er det omkring hver tredje, der overvejer et skifte, selvom de ikke har taget springet endnu.

At skifte handlede om mere end platforme

77 procent oplever bedre digitale vaner siden tilmeldingen. 87 procent tænker mere over, hvordan teknologien påvirker hverdagen. Og 85 procent har talt med venner og familie om det.

Den vigtigste effekt er måske netop disse samtaler. For det er i samtalen med andre, at vi lægger fundamentet for det brede fællesskab, der skal til, hvis vi skal kunne skifte til en bedre digital hverdag. Mange beskriver, at kampagnen gjorde emnet lettere at bringe op, fordi man kunne henvise til noget fælles i stedet for at stå alene med bekymringen.

“At jeg ikke var alene. At det ikke bare var mig som var underlig nørdet og ville væk fra Big tech.”
“Fedt at opleve en slags fællesskab så man ikke står alene med skiftet.”
“At der har været mere acceptabelt at bringe emnet op i samtaler. Man har kunnet bruge det som løftestang, og ikke bare talt om at jeg selv er hellig.”

For en mindre gruppe blev skiftet til et helt fravalg: 24 procent er holdt op med at bruge AI-chatbots, 19 procent med sociale medier og 10 procent med beskedtjenester.

Derfor skiftede I

Når I skulle vælge mellem alternativer, vejede to ting tungest: digital suverænitet og privatliv. Faktisk fyldte de to næsten lige meget, når man vægtede dem i det samlede billede. Et opgør med afhængighedsmekanismer og især annoncer var ikke helt så vigtigt for jer - hvilket faktisk overraskede os en smule.

Motivation

1. prioritet

Vægtet score

Digital suverænitet

46 %

31 %

Privatliv og datasikkerhed

36 %

31 %

Undgå digitale afhængighedsmekanismer

16 %

23 %

Slippe for målrettede annoncer

2 %

15 %

Det mønster ses også i de åbne svar. Her beskrives de sjældent hver for sig, men som to sider af det samme ønske: at eje sine egne data og ikke være afhængig af platforme uden for europæisk kontrol. Mange peger på den geopolitiske udvikling, især det forværrede forhold til USA og debatten om Grønland, som det, der forvandlede bekymring til handling.

Der var virkelig mange gode citater at plukke fra, men her er et lille udvalg, der giver lidt mere kulør på motivationen bag:

“Europa skal kunne IT selv. Vi kan ikke outsource alt.”
“Et ønske om at min mail og kalender ikke risikerer at blive taget som gidsel som en del af konflikten om Grønland.”
“At US tech ikke længere skal ha’ mine penge, data og tid.”

Det svære

Kampagnen hjalp en del med at skifte. Men ikke alle, og ikke med det hele. Vi er ved at udvikle næste års Danmark Skifter, så vi er rigtig glade for input til det arbejde.

For eksempel var der mange, der efterspurgte mere målrettet og praktisk hjælp. Og flere savnede et stærkere fællesskab af ligesindede, man kunne dele erfaringer med og støtte sig op ad. Enten når man skal vælge lige præcis den beskedtjeneste, der bedst løser ens behov. Når installationen driller. Eller når man skal finde gode argumenter at bruge, når man skal hive sine bedste venner og den delte gruppechat væk fra Messenger.

Flere foreslog også, at vi peger på ét anbefalet alternativ i hver kategori, så det bliver nemmere at samle venner og familie ét sted. Det er et fravalg, vi har truffet med åbne øjne: Danmark Skifter kårer ikke en vinder, for det rigtige valg afhænger af dine behov, og det kan kun du afgøre. Men vi kan godt se, at det har en pris, særligt for beskedtjenester og sociale medier, hvor skiftet kun virker, hvis netværket lander samme sted. Det er noget, vi taget med i planlægnignen af næstes års Danmark Skifter.

For igen og igen sagde I, at det sværeste ikke var det tekniske. Det var det sociale og det strukturelle: at alle vennerne stadig er på Messenger, at foreningen er på Facebook, og at arbejdspladsen kører på Microsoft. Den enkelte kan ikke skifte sig ud af de bindinger på egen hånd. Tværtimod kræver det et langt, sejt træk.

“Jeg har brug for hjælp. Altså fx et fysisk sted at tage hen og få hjælp. Outlook etc er den dræber at skifte.”
“Alle jeg kender er på Messenger. Jeg kender ikke nogen andre der er skiftet til platforme uden for Meta.”
“De mange bindinger, hvor alt digitalt hænger sammen via Microsofts platforme.”

Vi bliver ved

Derfor var vi også glade for at se en gennemgående besked fra jer: bliv ved. Det gør vi. Danmark Skifter var ikke en engangsbegivenhed, og vi er helt enige i, at der er meget mere at tage fat på.

Næste skridt er at tage skiftet ind i de fællesskaber, I allerede er en del af: foreninger, boligforeninger og lokale netværk. For det er sammen, vi kan vende den netværkseffekt, som den enkelte ikke kan bryde alene. Og vi arbejder på at lave et stærkere fællesskab af dem, der kan hjælpe med at skifte, og dem, der har brug for hjælp.

Tak fordi I skiftede med i 2026. Vi glæder os til 2027.

Om undersøgelsen

Surveyen blev gennemført af analysevirksomheden Bilendi for Digital Stemme i marts og april 2026. Invitationen blev sendt til alle aktive modtagere af kampagnens nyhedsbrev, cirka 9.000 modtagere, og 958 gennemførte. Den bestod af seks lukkede spørgsmål om konkrete platformskift, motivation og effekt samt tre åbne spørgsmål, hvor deltagerne beskrev motivation, barrierer og forslag med egne ord.

Resultaterne siger noget om de danskere, der aktivt tilmeldte sig Danmark Skifter, og er derfor ikke et repræsentativt udsnit af befolkningen. Deltagerne er sandsynligvis mere motiverede og mere bevidste om digitale alternativer end gennemsnittet. Tallene skal læses i den kontekst.

Del