Mød de frivillige

3 min
Mød de frivillige

Er du også nysgerrig på holdet bag Digital Stemme? Vi kommer med hver vores baggrund og historie. Og så er vi dybt optagede af, hvor vi som digitalt samfund er på vej hen.

Caroline

"Jeg kommer fra en kreativ baggrund, men de sidste 5 år har jeg arbejdet i spændet mellem teknologi – kunst – kultur og demokrati. Tech-giganterne infiltrerer vores liv både på arbejdet og i vores fritid. I alt for lang tid har vi klappet i vores hænder og omfavnet platforme, der fastholder os, høster vores data, tjener penge på os og bruger vores tid. Vores digitale liv er blevet kuppet. Jeg er med som frivillig i Digital Stemme, fordi det er på tide, at vi sammen tager vores digitale liv tilbage og indgår nye aftaler i fællesskab om, hvordan det skal se ud til gavn og udvikling for os alle – børn, voksne, samfund, verden."

Josefine

"Som mor til tre og uddannet lærer ser jeg hver dag, hvordan den digitale verden udfordrer vores nærvær. Jeg er frivillig i Digital Stemme, fordi jeg nægter at acceptere, at skærme skal stjæle vores fokus. For mig handler det om at skabe en fremtid, hvor teknologien tjener os i stedet for at styre os. Vi skal turde stille krav om ordentlige tech, der respekterer vores opmærksomhed og gør det lettere at træffe bevidste valg til og fra. Ved at sætte tempoet ned og løfte blikket, bevarer vi pladsen til at lytte, sanse og se hinanden i øjnene. Det er mit bidrag til en nødvendig samtale om, hvad det vil sige at være et nærværende menneske i en digital tidsalder."

Rasmus

"Jeg har en baggrund som antropolog med teknologisk orientering og arbejder med udsatte unge og velfærdsteknologi på siden. I de yderste led, hvor mennesker møder teknologi, er det min erfaring, at helt almindelige mennesker trækker de korteste strå i forhold til den digitale dagsorden. Jeg er frivillig i Digital Stemme for at hjælpe med at fremelske og styrke danske borgeres stemmer og tilstedeværelse i det digitale landsskab, samt for at undgå, at den demokratiske samtale forvrænges i blåt lys og algoritmer." 

Andreas

"Jeg er nyuddannet fra CBS. Jeg er frivillig i Digital Stemme, fordi jeg er optaget af, hvad digitale teknologier og AI gør ved os som mennesker og samfund. Jeg vil gerne hjælpe flere til at få balance og kontrol tilbage over deres digitale liv."

Sophia

"Jeg arbejder inden for kommunikation og har især beskæftiget mig med trivsel (eller manglen på den) blandt unge.

Vi har brug for en større kollektiv bevidsthed om værdien af vores data og opmærksomhed. En bevidsthed om, hvem vi deler vores data med – og hvad vores data kan bruges til.

Gratis platforme er ikke gratis. Vi betaler med vores data. Som nogen tjener styrtende på. Og selvsamme data kan bruges til at fastholde vores opmærksomhed til vores skærme. På bekostning af vores tid, nærvær og fokus."

Bergliot

"Mit opgør med Silicon Valley startede, da jeg boede derovre og så, hvordan uskyldige gadgets langsomt begyndte at æde sig ind i ting, vi holder kære. Den måde, jeg altid hiver telefonen frem i stedet for bare at være alene med mine tanker et øjeblik - og ofte ender med at spilde en time. Det faktum, at jeg med hvert klik på en eller anden uoverskuelig måde bliver et lille tandhjul i en gigantisk pengemaskine, der ikke tjener mig. Og det forhold, at selv vores demokrati nu virker sårbart, fordi mange af Danmarks fællesskaber er organiseret på de selvsamme platforme, der er ejet langt fra Danmark og drevet af helt andre interesser end vores.

Med en baggrund fra Erhvervsstyrelsen, Dataetisk Råd og Udenrigsministeriet har jeg i mange år arbejdet på at få styr på de problemer igennem bedre rammer, dvs. lovgivning, oplysning og den slags. Og desværre set, hvordan magten over vores data og digitale infrastruktur bliver ved med at samle sig hos ganske få. Jeg var med til at tage initiativ til Danmark Skifter, fordi nok er nok. Vi bliver som helt almindelige mennesker nødt til at gå forrest, hvis vi vil have kontrollen over vores digitale hverdag tilbage."

Jens

"Jeg er Art Director og grafisk designer, og jeg havde lyst til at bidrage til Danmark Skifter, fordi jeg synes, det er et spændende og relevant projekt, og fordi jeg gerne vil bruge mine kreative kompetencer til noget, der kan gøre en reel forskel.

Gennem årene har jeg blandt andet været med til at udvikle visuelle identiteter for Joe & The Juice, Riberhus og Faxe Kondi samt arbejdet med kampagner for Mercedes-Benz, Hessel, Jyllands-Posten, DSB og mange andre."

Del